Jaka gitara do fingerstyle

Kupujemy gitarę akustyczną do stylu fingerstyle

Poniżej poradnik, z którym warto się zapoznać przed zakupem pierwszej gitary akustycznej do stylu fingerstyle. Znajdziesz tutaj praktyczne wskazówki na co zwrócić uwagę zanim zdecydujesz się na konkretny model instrumentu. Miłego czytania!


Kształt gitary

Wygląd korpusu to element na który zwracamy uwagę w pierwszej kolejności. Konstrukcja korpusu obok drewna użytego do jego budowy ma decydujący wpływ na charakter brzmienia gitary. Gitarzyści mają różne preferencje – najczęściej zależne od gatunku muzycznego w którym się poruszają.

Małe korpusy

  • O (Concert) – najmniejszy korpus w zestawieniu. Jest charakterystyczny dla gitar parlor. Pierwsza taka gitara została zaprezentowana w 1854 roku przez legendarną amerykańską firmę Martin. Brzmienie, które oferuje taka konstrukcja jest zwarte, mocne z dominującym środkowym pasmem. Idealny instrument do muzyki bluesowej i folku.
  • OO (Grand Concert) – odrobinę większy korpus niż konstrukcja O. Projekt powstał w 1877 roku, a gitary o tym kształcie produkowane są z powodzeniem po dzisiejszy dzień. Gitara z takim korpusem oferuje nieco więcej basu niż mniejszy brat.

Średnie korpusy

  • OOO (Orchestra Model) – najbardziej popularny kształt (razem z dreadnought), który mozna spotkać w gitarze akustycznej. Ulubiony korpus większości gitarzystów, którzy grają palcami. Doskonale sprawdzi się w akompaniamencie i grze solowej. Martin OM to ulubiony instrument Erica Claptona i Johna Mayera. Grasz fingerstyle? Koniecznie sprawdź gitary z korpusem OM!
  • OOO (Grand Auditorium) – nowatorska konstrukcja o nowoczesnym charakterze, którą zaprezentował Bob Taylor w 1994 roku. Od korpusu OM wyróżnia ją m.in. bardziej okrągła dolna część. Taki instrument gra pełnym pasem i oferuje więcej basu niż tradycyjny Orchestra Model. Uniwersalna gitara dla każdego gitarzysty. Świetnie sprawdzi się przy grze palcami i kostką. Doskonały wybór do gry w alternatywnych strojach.

Duże korpusy

  • Dreadnought – najlepszy na świecie instrument gry akordowej i flatpickingu. Korpus zaprojektowała firma Martin w 1934 roku, który stał wzorem dla wszystkich firm produkujących gitary akustyczne. Doskonale się sprawdzi w każdym stylu muzycznym, ale jego korzenie pochodzą od country i bluegrassu.
  • Round-shoulder dreadnought – firma Gibson w latach 30-tych ubiegłego wieku zaprezentowała autorski korpus jako odpowiedź na konstrukcję Martina. Spory rozmiar kwalifikuje korpus do kategorii dreadnought, jednak posiada on bardziej okrągłe kształty niż martinowski D. Gitara z takim korpusem odzywa się pięknym, nieco suchym i szybkim dźwiękiem, który idealnie nadaje się do akompaniamentu kostką oraz do gry palcami.
  • Super Jumbo – jak sama nazwa wskazuje jest to olbrzymia konstrukcja, która generuje potężny i zrównoważony dźwięk. Perfekcyjny wybór dla gitarzysty rytmicznego. Gitarzyści solowi raczej zdecydują się na inne rozwiązania. Pierwsze Super Jumbo zaprezentował Gibson w 1937 roku (model J-200). Ulubiona gitara Elvisa Presleya.

Uwaga! Niektórzy producenci określają kształty gitar w różny sposób. Spotkasz np. takie nazwy jak mini jumbo.

Na rynku gitar można jeszcze wyróżnić gitary podróżne – „traveler guitars” lub „mini guitars”.

Który kształt korpusu najlepiej wybrać?

 

Do stylu fingerstyle najbardziej uniwersalny jest kształt OM
lub Grand Auditorium
. Konstrukcje tego typu mają mocny,
zbalansowany dźwięk z uwypukleniem środkowego pasma.
W utworach solowych łatwo melodię wysunąć na pierwszy plan.
Bas jest czytelny, „niezamulony” co sprzyja podczas nagrywania
gitary w studio. Muzycy koncertujący na scenie docenią niewielką
wagę oraz rozmiar korpusu.

Jeśli masz w planach grę w strojach alternatywnych, gdzie bas
stroimy kilka półtonów w dół to warto rozważyć konstrukcję
z większą ilością basu – np. dreadnought lub jumbo. Niektórzy producenci sprzętu oferują instrumenty specjalnie przystosowane do takiej gry.

Zobacz na jakich gitarach grają Twoi idole. Wybierz się na testy
do lokalnego sklepu muzycznego, posłuchaj próbek audio/video
w serwisie YouTube.

 

 


Cutaway 

Przed zakupem gitary warto zastanowić się czy potrzebujemy cutaway. Jest to wcięcie w korpusie, które umożliwia dostęp do podstrunnicy powyżej XII progu.

  • Jeśli grasz partie solowe na gitarze lub Twój repertuar wymaga dostępu do wyższych regionów podstrunnicy to wybierz instrument z wcięciem.
  • Pamiętaj, że cutaway redukuje głośność oraz basy gitary o 10-20%. Jest to cena, która trzeba zapłacić za to udogodnienie.

Cutaway występuje w dwóch wersjach wizualnych – ostre (florentine cutaway) lub okrągłe (venetian cutaway). Wybór opcji jest kwestią gustu. Warto wiedzieć, że ostre wcięcie jest droższe w produkcji, ponieważ wymaga więcej pracy lutnika.


Wpływ drewna na brzmienie gitary akustycznej

Drewno użyte do budowy gitary oprócz walorów wizualnych ma olbrzymi wpływ na brzmienie. W niniejszym artykule dowiesz się jakie gatunki drewna producenci stosują do poszczególnych komponentów gitary. 

autor zdjęcia: Breedlove Guitars

Płyta wierzchnia

Płyta wierzchnia oraz jej ożebrowanie to serce gitary akustycznej. Jeśli masz szukać oszczędności w gitarze to na pewno nie na tym elemencie. Ważne, aby top instrumentu był z litego drewna, a nie sklejki. Lite drewno wraz z wiekiem rozgrywa się, zyskując lepsze brzmienie.

Świerk – większość gitar akustycznych ma świerkowy top. Jest to lekkie drewno o doskonałej projekcji dźwięku. Świerk na początku brzmi dość jasno, ale wraz z upływem lat świetnie się rozgrywa, więc gitara brzmi coraz lepiej. Warto wiedzieć, że świerk występuje w wielu odmianach. Cztery najbardziej popularne to: sitka, engelmann, european i adirondack. Ten ostatni jest najbardziej ceniony i jednocześnie najdroższy w zakupie.

Cedr – drugi po świerku najbardziej popularny materiał na top gitary. Łatwo go poznać po ciemnym, nieco miodowym kolorze (odcień po lakierowaniu). Gitary cedrowe mają ciepłe, głębokie brzmienie i świetnie reagują nawet na słaby atak palcami czy kostką. Cedr przy agresywnej grze traci swój urok – brzmienie staje się mniej przyjmne dla ucha. Na cedrowej gitarze trzeba grać z wyczuciem. Cedr jest tańszy niż świerk i jego potencjał do rezegrania się jest mniejszy.

Mahoń – płytę wierzchnią z tego drewna spotkasz głównie w gitarach wykonanych w całości z mahoniu. Pierwsze takie konstrukcje opracował Martin na początku XX wieku. Gitary mahoniowe brzmią specyficznie, więc nie są najlepszym wyborem jako główny instrument.  Mahoń bardzo dobrze reaguje na mocny atak kostki i długo wybrzmiewa. Ze wględu na sporą wagę potrzebuje więcej czasu na rozegranie.

Producenci gitar eksperymentują również z egzotycznymi gatunkami – np. koa, bunya czy blackwood. Niezwykle szlachetnym i jednocześnie kosztowanym drewnem jest redwood. Spotkasz również instrumenty z klonowym topem oraz korpusem. Pamiętaj jednak, że taka konfiguracja oznacza bardzo jasne brzmienie gitary.

Korpus

W gitarze z wyższej półki cenowej korpus podobnie jak płyta wierzchnia jest lity. Tańsze instrumenty mają sklejkowe korpusy. Sklejka ma gorsze właściwości akustyczne (barwa i sustain), ale za to jest bardziej odporna na niekorzystne warunki klimatyczne i uszkodzenia mechaniczne. Stojąc przed wyborem lite drewno czy laminat, oczywiście warto zdecydować się na tę pierwsza opcję (o ile pozwala na to Twój budżet).

Palisander – szlachetne drewno, które jest kosztowne w zakupie. Taki instrument ma bogate, pełne brzmienie ze znakomitym basem i piękną tłusta górką. Palisandrowa gitara nadaje się do każdego stylu gry – flatpicking kostką i fingerstyle palcami. Palisander ma różne odmiany. Obecnie najbardziej popularny jest indyjski. Palisander brazylijski jest pod całkowitą ochroną.

Mahoń – drewno o jaśniejszym i cieplejszym brzmieniu niż palisander. Często wykorzystywane na korpus w gitarach o bluesowo-folkowym charakterze.
Mahoń generuje piękne środkowe pasmo i doskonale reaguje na każdy rodzaj ataku. Nie generuje aż tak dużo basu jak palisander oraz ma więcej jaskrawej górki.

Klon – bardzo ładne drewno (szczególnei w odmianie „figured maple”) ze wględu na liczne słoje oraz piękną fakturę. Ze wględu na dużą twardość generuje bardzo jasny dźwięk. Środkowe pasmo nie jest tak bogate, jak w przypadku mahoniu czy palisandru. Potrzebuje sporo czasu na rozegranie. Klonowa gitara świetnie miksuje się przy grze na żywo z zespołem.

Oprócz powyższych trzech opcji spotkasz drewna egzotyczne – m.in. koa, walnut, myrtlewood, ziricote, wenge, macassar ebony, blackwood czy cocobolo.

Producenci gitar nieustannie szukają zamienników dla drewna, którego zapasy powoli się wyczerpują, czego skutkiem jest wysoka cena. Jako przykład można wymienić sapele, które występuje jako zamiennik mahoniu lub ovangkol, który funkcjonuje jako egzotyczny substytut palisandru.

Ciekawostka – najlepsze właściwości akustyczne oraz fakturę ma brazylijski palisander, który obecnie jest pod całkowitą ochroną. Jeśli masz w planach nabyć taki instrument to tylko z legalnego źródła z odpowiednimi dokumentami oraz musisz liczyć się z ogromną ceną (od 40000zł w górę).

Gryf i podstrunnica

Większość producentów oferuje mahoniowe gryfy. Podstrunnice wykonane są z twarde i ciemnego jak smoła hebanu lub palisandru. Heban jest droższy, więc spotkasz go w gitarach z wyższej półki cenowej. 


Gitara barytonowa 

Na specjalną uwagę zasługuje akustyczna gitara barytonowa. Jest to instrument o dłuższej skali (np. 735mm) niż w standardowej gitarze.

Dłuższa skala umożliwia założenie grubych strun oraz zastosowanie niskiego stroju (od A do A lub od B do B). Gitary barytonowe posiadają często większe korpusy oraz wzmocnioną konstrukcję.

Akustyczne gitary barytonowe nie są popularne w Polsce. Z tego powodu dobry instrument raczej kupicie za granicą.

Firmy godne polecenia: Alvarez, Tacoma, Taylor, Santa Cruz, Lakewood.

Na zdjęciu lutnicza gitara Linda Manzer.

 


Podsumowanie i propozycje

Jak widzisz opcji jest sporo i łatwo można pogubić się w specyfikacjach. Z tego powodu poszukiwania gitary możesz zacząć od sprawdzonych i popularnych konfiguracji:

  • Świerk + palisander
  • Świerk + mahoń
  • Cedr + palisander
  • Cedr + mahoń

Jeśli pozwala na to Twój budżet to możesz poszukać gitary z egzotycznego drewna. Znakomite właściwości mają takie gatunki jak african blackwood, macassar ebony czy ziricote. Są to jednak bardzo drogie opcje, które wymagają dopłaty liczonej w tysiącach złotych. Wizualnie wspaniale prezentuje się koa, cocobolo oraz klon wzorzysty.

Praktyka pokazuje, że nie znajdziesz dwóch tak samo brzmiących kawałów drewna. Na pewnych etapie ważniejsza jest selekcja drewna oraz jego odpowiednie wysezonowanie. Lutnicy po strukturze drewna oraz opukując je potrafią ocenić jak dobry jego to materiał na gitarę.

PONIŻEJ DWA PORADNIKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ!


Gitara nowa czy używana

Decydując się na zakup gitary stajemy przed wyborem – instrument nowy ze sklepu czy używany z rynku wtórnego.


Jak kupić dobrą gitarę akustyczną 

W niniejszym poradniku znajdziesz 10 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci wybrać udany egzemplarz gitary akustycznej bez wad technicznych. Oferta instrumentów dostępnych w sklepach jest ogromna. Warto znać kilka podstawowych zasad, którymi się kierować podczas zakupu gitary. (fot. Maciej Malczyszyn)