Jaka elektronika do gitary akustycznej

Wybieramy elektronikę do gitary akustycznej

W poradniku dowiesz się w jak dobrać elektronikę do gitary akustycznej. Znajdziesz tutaj praktyczne wskazówki nie tylko dla muzyków koncertujących na scenie, ale również dla hobbystów, fanów gitary pod prądem.

Jak działa przetwornik do gitary?

Przetwornik (pickup) wychwytuje wibracje struny oraz korpusu i przekształca je w sygnał elektryczny. Ten z kolei przekazywany jest po kablu do preampu, wzmacniacza gitarowego lub do większego nagłośnienia scenicznego.

Wyróżniany kilka rodzajów przetworników: piezo, magnetyczny oraz kontaktowy. Każdy z nich ma inną konstrukcje, która wpływa na to jak dokładnie wibracje z gitary zamieniane są w sygnał elektryczny. Ma to oczywiście bezpośredni wpływ na brzmienie.


Pickup piezo

Niedrogi w produkcji przetwornik, który umieszczamy pod mostkiem gitary. Przetwornik zbudowany jest z sześciu piezoelektrycznych kryształów – każdy z nich odpowiada za konkretną strunę. Jest to konstrukcja pasywna o słabym sygnale, więc wymaga preampu zasilanego baterią.

Pickup piezo oferuje dość jasne brzmienie z lekko piaszczystą górką i sporą ilość basu. Warto wiedzieć, że przetwornik nie dotyka płyty rezonansowej przez co zbiera tylko wibracje ze strun.

ZALETY

+ Niska cena.

+ Prosta konstrukcja nie wymagająca dużej ingerencji w gitarę.

+ Świetny do głośnej gry w zespole, odporny na sprzężenie.

+ Bardzo dobrze nagrywa się w studio jako uzupełnienie naturalnego dźwięku zebranego mikrofonami.

WADY

– Dla niektórych brzmienie może być zbyt plastikowe i płaskie.

– Uderzenie perkusyjne w gitarę nie są przenoszone.

– Pickup musi być idealnie dopasowany do podstawka, ponieważ struny mogą grać z różną głośnością.

PODSUMOWANIE

Mimo wad konstrukcja piezo jest najbardziej popularna. Taki system świetnie sprawdzi się w zespole, gdzie przebicie się przez inne instrumenty jest ważniejsze niż sama szczegółowość brzmienia.


Pickup magnetyczny

Przetwornik magnetyczny oparty o taki sam sposób działania jak układ z gitary elektrycznej. Struna wibrująca w polu magnetycznym powoduje powstawanie prądu elektrycznego. Pickup montujemy w otworze rezonansowym w okolicy gryfu gitary. Zasilany jest baterią.

Brzmienie jest bogatsze w detale i cieplejsze niż w przypadku piezo. W pewnym sensie przypomina przetwornik gryfowy w gitarze elektrycznej. Należy jednak mieć świadomość, że nadal nie jest to dźwięk przypominający gitarę akustyczną bez nagłośnienia.

ZALETY

+ Bardzo łatwy, nieinwazyjny montaż.

+ Ciepły, przyjemny dla ucha dźwięk.

+ Wszystkie struny brzmią jednakowo głośno.

+ Idealna opcja dla kolekcjonerskich i zabytkowych instrumentów, które są zbyt cenne, aby montować do nich inwazyjny pickup.

WADY

+ Dźwięk mocno odbiegający od naturalnego brzmienia gitary akustycznej.

+ Przy większej głośności pojawia się szum.

+ Uderzenie perkusyjne w gitarę nie są przenoszone – przetwornik zbiera tylko struny.

+ Bas jest mniej dynamiczny niż w przetworniku piezo.

PODSUMOWANIE

Najlepsze rozwiązanie, aby szybko nagłośnić gitarę bez ingerencji lutnika. Dla wartościowych instrumentów jest to właściwie jedna z nielicznych opcji.  Pickup magnetyczny świetnie sprawdza się w partiach solowych, oferując mocne, ciepłe brzmienie.


Pickup kontaktowy

Przetwornik to sensor (lub kilka sensorów), który umieszczamy pod mostkiem lub pod płytą wierzchnią gitary. Jako jedyny z systemów w niniejszym poradniku zbiera jednocześnie wibracje ze strun oraz z topu gitary. Pickup występuje w wersji aktywnej (z baterią) lub pasywnej (bez baterii). Warto pamiętać, że wpływ na brzmienie ma umiejscowienia przetwornika. Montaż powinna wykonać osoba z doświadczeniem.

ZALETY

+ Oferuje bogaty dźwięk, któremu najbliżej do naturalnego brzmienia gitary.

+ Pickup zbiera wszystkie szczegóły artykulacyjne – m.in. uderzenia perkusyjne.

+ Montaż nie wymaga dużej ingerencji w gitarę.

WADY

+ Przy głośnej grze ma tendencje do sprzężenia. Szczególnie problematyczny jest bas.

+ Sygnał jest słabszy niż w przypadku pozostałych pickupów, wiec wymaga wzmocnienia.

+ Usunięcie przetwornika kontaktowego może skończyć się jego uszkodzeniem.

PODSUMOWANIE

Świetna opcja dla muzyków występujących w małych składach lub solistów. Brzmienie jest przyjemne dla ucha, naturalne, pełne szczegółów. Jeśli masz w planach głośne granie to pomocny będzie preamp z EQ w celu zapanowania wzbudzającym się basem.


Systemy mieszane (blend)

Wymienione wyżej pickupy mogą być używane jednocześnie. Na tym polega idea systemu typu blend. Często układ wyposażony jest dodatkowo w niewielki mikrofon pojemnościowy. Jego celem jest wniesienie do brzmienia powietrza oraz drobnych artykulacyjnych niuansów. Gitarzyści używający instrumentu jako perkusji zawsze preferują układy z mikrofonem.

ZALETY

+ Bezkompromisowe, naturalne, pełne brzmienie.

+ Zazwyczaj mamy możliwość regulacji każdego pickupu oraz mikrofonu.

+ Możliwość gry w każdych warunkach – na dużych i małych głośnościach.

WADY

+ Bardzo wysoka cena. Niektóre systemy kosztują ponad 2000zł.

+ Skomplikowany montaż. Montaż może wymagać wywiercenia dodatkowych otworów na preamp lub gniazdo jack.

PODSUMOWANIE

System blend polecany jest dla osób, które nie akceptują wad innych pickupów. Jeśli wiesz czego szukasz, a Twój budżet jest przygotowany na duży wydatek to bez wątpienia jest to najlepsza opcja do gitary akustycznej.


Dobra rada na koniec 

Uważaj na instrumenty z niskiej półki. Tania gitara prawie zawsze wyposażona jest w słabej jakości pickup. Zasada jest prosta – do gitary akustycznej zawsze można później dołożyć prawie każdego rodzaju układ. Usunięcie kiepskiej elektroniki zazwyczaj oznacza pozostawienie w gitarze śladów w postaci dziur, co obniży jej walory estetyczne i wartość.

Jeśli nie macie zbyt dużo gotówki lepiej włożyć całość w samą gitarę akustyczną, a pickup dokupić później. W sytuacji, gdy macie większe zasoby zamontowanie profesjonalnego układu bezpośrednio u producenta lub lutnika to bardzo dobre rozwiązanie.

Niektórzy producenci oferują gitary akustyczne zaprojektowane do gry na scenie. Taką elektronikę bardzo trudno jest założyć do przypadkowej gitary. Przykładem mogę być takie marki jak Maton i Cole Clark.